Az utolsó két óra középponjában a többek szerint a 21. század iskolájának forradalmasítója, az interaktív tábla állt.
"Az aktívtábla egy érintés-érzékeny felület, melyre a számítógép monitorának képét egy projektor segítségével kivetíthetjük, azon keresztül a számítógépet vezérelhetjük, az azon megtalálható valamennyi alkalmazást elindíthatjuk, futtathatjuk. Ha a számítógéphez hangszórót, DVD- vagy videólejátszót csatlakoztatunk, akkor multimédiás megoldásokkal is élhetünk. Ha a számítógépet csatlakoztatjuk az Internetre, az aktívtábláról közvetlenül hozzáférhetünk a kívánt weboldalakhoz.
A hagyományos tábla esetén a táblát gyakran töröljük, ilyenkor annak tartalma elvész, illetve annyi marad meg belőle, amennyit a tanulók – jól-rosszul – a füzetükben rögzítettek. Ezzel szemben a digitális tábla táblaképeit elmenthetjük, ezeket az óra későbbi szakaszában, vagy bármelyik másik órán elővehetjük, és a képi megjelenés segítségével az elhangzottakat felidézhetjük. Az önálló tanulás folyamatát segítheti, hogy a tanóra vázlatát, a táblaképeket tartalmazó fájlt kinyomtatva a gyermek kezébe adhatjuk, vagy az iskolai hálózaton elhelyezhetjük – tanulóink ennek segítségével
készülhetnek a következő órákra.
A hagyományos falitábla használata a tanórákon – még ha előre tervezett is – nagyon sok esetben válik rendezetlenné, a táblára rajzolt vázlataink sokszor „hevenyészettek”. Az aktívtábla egyik fontos előnye, hogy táblaképeink nem csak tervezhetők, de előre el is készíthetők, így tudományterületspecifikus hasznosságán túl az esztétikai nevelés igényeit is kielégíthetjük. Előre elkészített tananyagainkat megfelelő szoftverek segítségével interaktívvá tehetjük, így diákjaink a passzív befogadóból aktív közreműködőkké válnak, ezzel is segíthetjük a megértés, a tanulás folyamatát."
Az interaktív táblák használata ma Magyarországon eléggé kezdetleges sátiumban van. Bár a különböző pályázati forrásoknak köszönhetően egyre több iskolában van interaktív tábla, a legtöbb helyen nem tudják használni. Szerintem csak a gyakorlóiskolákban és pár elit intézményben vannak olyan tanárok, akik képesek erre. Pedig nem lenne túl nehéz feladat , persze a hosszú évek óta oktató tanárok a saját jól bevált (vagy annak hitt) módszereiken nem szívesen változtatnak. A felhasználók között sem úgy használja mindenki, ahogyan azt kellene. Amíg egy tanár írásvetítő vagy projektor helyettesítésére használja a táblát, addig nem újított sokat, és pénzt is pazarol, hiszen akkor már használhat egy sokkal olcsóbb berendezést is. A felhasználás következő szintjén a tanár már használja a tábla funkcióit, a prezentációit úgy állítja össze, hogy ha kell tollat ragad, beleír, ezt ide azt oda teszi. Az ideális felhasználó pedig az a tanár, aki az interaktív táblára készült programokon készít feladatot a diákjainak. NE feledjük, hogy a tábla nem a saját szórakozatásunkra van, a diákokat különösen motiválhatja, ha ők is használhatják a táblát! Ezen kívül még egy dologra kell vigyázni..fenntartani az egyensúlyt saját magunk, a diákok és a tábla között: ez azt jelenti, hogy vigyázni kell arra, nehogy túlságosan a tábla kerüljön középpontba a tanórán. Mert az sem jó. Mint mindenhol, itt is tehát a régi jól bevált és az új eszközök megfelelő arányú ötvözése vezet sikeres tanításhoz..
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.