A következő két eszköz/felület több szempontból rokon, ám különféle célokra használható.
A MOODLE szó eddig számomra egyenlő volt az ELTE Elearning felületével, amit évről évre több egyetemi oktató tanul meg használni. Feltűnő az is, hogy mennyivel könnyebb a lemaradások pótlása, a kurzus nyomon követése egy folyamatosan frissülő moodle felülettel rendelkező óra esetében. Nemcsak minden felhasznált tartalom, kiosztott handout, prezentáció stb. válik minden résztvevő számára elérhetővé, de akár szavazásokat, kérdőíveket, fórumokat is lehet használni.
Gyakorlatilag nem tudnék újat hozzátenni az órán rendkívül nagy gonddal összeállított listáinkhoz, amit ezzel a felülettel kapcsolatban állítottunk össze, így most hagyom ezekete "beszélni" magam helyett... különleges és egyedülálló termék lett a második témára készített ötletlistából, ez történik ha sok ember egy dokumentumot szerkeszt....azon túl, hogy meglepő módon születik meg a közös eredmény és összeadódnak a gondolatok, kialakulhat kisebbfajta káosz is, amit sikerült is előidézni:) Ezen még az egyesek által spontán felvett identitás (vagyis amilyen színnel írtak azzal különböztették meg magukat) sem segített....
- Az adatokat elég egyszer feltölteni és megosztani másokkal, és azok később is szerkeszthetők lesznek. (Maradandó, de rugalmasan kezelhető tartalmak.)
- A szoftver ingyenes - és egyéb különösebb anyagi szükségleteket sem igényel, elég hozzá egy vagy több internettel ellátott számítógép az iskolában, ami egyébként is kellett/ addig is volt. A munka dinamizálásában viszont segíthet, időt spórolhatunk meg vele (és a régi mondás szerint az idő pénz).
- Nincs fizikailag újonnan elfoglalt tér, csak hatalmas virtuális tárolókapacitás: akár egyes tananyagok közzétételével, e-bookok megvásárlásával, esetleg saját anyagaink digitalizálásával több helyet áldozhatunk más dolgoknak a térben: könyvátrban, osztálytermekben, tanáriban, szertárakban stb.
- A felhasználók bárhonnan elérhetik azt, ahol van internet: szélesedhet a munkatevékenységek helyszíneinek tárháza (vezetőség, pedagógus és diák számára is).
- Kapcsolatot lehet teremteni rajta keresztül a szülőkkel, például jegyek és intők, dicséretek, hiányzások.
- Az iskola programjait naptárba vele lehet szedni. Azokat pedig meg lehet osztani a munkaközösség tagjaival és/vagy szülőkkel és/vagy diákokkal, ezeknek kombinációival, mindenkivel - vagy titkosítva lehet őket tartani.
- Interaktív tevékenységek "megindulása" az iskolában: a pedagógusoknak nyitás a jövőre nézve, a gyerekeknek tevékenységeiket tekintve pedig "megkomolyodhatnak": játék helyett hasznos időtöltés, segítség a tanulásban.
- Órarendi órák és szakkörök működéséhez (például színjátszókör) jó támogatást nyújthat (tananyagok megosztása az osztályokon és/vagy iskolán belül).
- Csoportmunkára alkalmas, ezáltal közösségfejlesztő hatású - a tanárok és a diákok számára is egyaránt! A csoportközi kommunikáció megélénkítéséhez kiváló eszköz lehet egy jó helyre elhelyezett csevegési, fórumozási alkalmazás.
- Kifejezetten a vezetőség számára egy remek ellenőrzési pont, hogy hogyan működnek az egyes munkafolyamatok az iskolában.
- Elégedettségmérőket is elhelyezhetünk rajta, ezzel a szülők, diákok és tanárok véleményét is megismerhetjük: így sokkal könnyebb dolga lesz a menedzsmentnek a különböző fejlesztéseket tekintve.
- E-Kooperáció más intézményekkel: más iskolák, ellenőrző szervek, alapítványok (esetleg magánvállalatok), stb.
mi lenne ha kiemelnénk valahogy pl nagy betű
tipussal a legfontosabbakat? - tizenkettőt?
OK.
Még kilenc hiányzik, hogy menjünk így haza?!
- mindenki számára hozzáférhető
- könnyen elérhető
- stabil, megbízható...
- feladatokat lehet benne adni, és ez tök jó
- papírtakarékos, környezetvédelemre nevel
- otthonról is hozzáférhetek.
- nem kell mindenkinek kinyomtatni. --> sőt, senkinek
- hiányzást könnyű pótolni.
- ingyenes
- nem marad otthon a házi feladat - a diákok feltöltik a netre...
- könnyen ellenőrizhető - meg lehet nézni, hogy ki használta a felületet
- kommunikációt megkönnyíti
- tesztet lehet készíteni
- csevegést lehet kezdeményezni
- linket be lehet szúrni
- kérdőívet fel lehet tölteni
- jelenléti ívet lehet vele vezetni
- osztálynaplót lehet digitálisan rögzíteni
- kiválaszthatod a saját stílusod - testreszabás
- időtakarékos
- közös design - na ez itt nincs:)
- közös nyelv kialakítása a diákkal
- fórum indítása a diákok számára - problémafelvetés
- bizonyos mértékig a diákok is beleláthatnának a naplóba, és nem lenne módjuk elfelejteni a dolgozatokat
- órán kívüli kommunikáció a tanár és diákok között
- összetartó erő :)
- fejleszti az informatikai kompetenciáááát:-P
Na, de miért lehet rossz moodle-t használni? :)
- Miért? Rossz?
- néha nehéz róla tananyagot letölteni pl tegnap nekem - ez kellően megalapozott vélemény, hogy akkor a közoktatás számára ez bizony felesleges
- csomó időt elvesz:( - akár a tanulás, teljesen felesleges
- kialakulhat a függőség - a könyvfüggőség nem szokott baj lenni, a gépfüggőség igen, pedig a gép sokoldalúbb forrás mint a tankönyv... - könyvfüggőség??? példa??? :D - állandóan fórumozol
- Ha tönkremegy a géped, pl. mint nekem ma reggel... - azt a kifogást elfogadja a tanár, hogy azért nem töltöttem fel a házit, mert bekrepált a gép??? - ha elfogadja azt, hogy otthon hagytam a könyvet, mert feledékeny vagyok, akkor ezt is elfogadja
- ha nincs géped, mint nekem már egy ideje
- Mi van akkor, ha a suliban lévő gép megy tönkre? --> az ciki - mi van ha meteor csapódik be a suli közelébe? akkor sem érdemes moodle használni
- moodle-függőség??? az milyen?
- elkényelmesít... - igen, de több szabadidőd marad.... pl. könyvtározással hamarabb végzel, ha internetes katalógust használsz, s elmehetsz helyette pl. futni - mindjárt nem kényelmesedsz el annyira :D
- ideges leszel, ha a felhasználók száma elérte a maximumot:) - 120.00 fős osztályterem?
- nincs élő beszéd, személyes kommunikáció - ki mondta, hogy nem kell iskolába járni, ahol van élő beszéd? -szerintem van, illetve lehet - persze, futhat mellette a skype és moodle használat soráűn is ülhetnek ugyanabban a teremben és beszélhetnek is, nem?
- nem lehet benne csetelni- lehet, lásd iskolapad.hu chat modul :-P egyébként miért kellene benne csetelni, amikor lehet csetelni más programmal, a moodle nem mindent helyettesít
- nem látom a reakciókat például a szép lila betűszínre átváltásnál
- Törlésnél nincs visszavonás
Moodle-höz még csak annyit, hogy beszédes a mit nem tud a moodle amit kéne tudnia dokumentum ötletszegénysége....nade akkor miért nem használja soksok tanár? legalább az egyetemi tanárok, kéremszépen....
Szóval mégis miért lehet az, hogy az iskolák többségében nem használnak ilyen szuperjó keretrendszert?
Szerintem:
1. Nem is tudnak róla, hogy létezik.
2. Ha tudnak róla, nem eléggé nyitottak az új technikára...
3. Ha nyitottak az új technikára, nem tudják kezelni...
4. Ha tudják kezelni, nehezen állnak át a már megszokott módszereikről erre...
5. Kevésbé jó anyagi helyzetben lévő diákok esetén egyáltalán nem biztos, hogy van otthon internet, vagy ki tudnak nyomtatni.
6. Sok helyen az iskolában nincs lehetőség arra, hogy a diákok szabadon leüljenek egy gép elé és használják azt.
Pár gondolat a Ning-ről:
A Ning saját közösségi oldal elkészítését kínálja pillanatok alatt, ahol a felhasználók számtalan lehetőséget kapnak arra, hogy személyes profiljukat kialakítsák. Megválaszthatják az oldal tematikáját, kijelölhetik a várhatóan csatlakozók körét, s a működtetéshez a szolgáltató a web legújabb eszközeit kínálja: online videókat lehet feltölteni nézni, képtárakat lehet létrehozni, zenét lehet hallgatni, blogokat lehet vezetni. Számtalan lehetőség van arra is, hogy a felhasználók kedvük szerint való profilokat alakítsanak ki.
A Ning azt az egyre növekvő igény igyekszik kiszolgálni, mely szerint a felhasználók mind nagyobb számban igénylik a webes megjelenéseik esetében az önálló arculatkialakítást, s a szolgáltatóktól ma már azt várják el, hogy ne zárt kereteket biztosítsanak, hanem lehetőségeket adjanak a kezükbe.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.